Akce roku 2017

1.1.2017 Novoroční polétání

8.4.2017 Otevírání nebe

6.5.2017 Ústecká elektra, soutěž RCEN

13.5.2017 Polétání s jety

26.-28.5. EAC Czech 2017

3.6.2017 Letecký den

10.6.2017 Copter Day

17.6.2017 Elektromaketářská 2017

24.6.2017 Festival raket

19.8.2017 RCEV - soutěž elektrovětroňů

20.8.2017 F5J - soutěž elektrovětroňů

23.9.2017 Všeobecný modelářský letecký víkend - BURZA

30.9.2017 Polétání s jety

7.10.2017 Drakiáda

14.10.2017 RCEV - soutěž elektrovětroňů

Důležité odkazy

Pojištění ...pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem modelů

Modelpark ...facebooková stránka klubu

Stoupák ...web věnovaný větroňářské technice

RC mania ...modelářské internetové fórum

Kolman ...web Libora Kolmana z Teplic - spousta zajímavostí o modelařině

modelbazar.cz ...nabídky a poptávky modelů letadel, aut, vrtulníků, aj.

LS model ...stránky Leoše Svobody, výrobce špičkových větroňů

Hobbyking ...mezinárodní obchod s modelářskými potřebami

Modelářství Teplice ...obchod s modelářskými potřebami v Teplicích

VR technik ...obchod s modelářskými potřebami v Ústí nad Labem

MK Chlumec ...původní webové stránky našeho klubu

Svaz modelářů ...svaz modelářů české republiky

RC klub-ul ...web RC Klubu Ústí nad Labem


Boeing B-17 Flying Fortress

Model, který vám zde chceme představit patří do kategorie stále populárnějších a také kvalitnějších tak zvaných EPP modelů. V tomto případě je to XXL GIANT B-17 Flyng Fortress, který si pořídil náš nový člen Jirka Petrů. Nejprve ale něco z historie skutečné předlohy :
8. srpna 1934, US Army Air Corps (USAAC) vyhlásilo soutěž na výrobu nového těžkého bombardéru, který by nahradil zastarávající typ Martin B-10. Mezi rozhodující požadavky patřil zejména dostup s plnou zátěží bomb do výše 10 000 stop (3 km) a výdrž alespoň 4 hodiny letu rychlostí 200 mil/h 320 km/h) rovněž plně zatížen bombami. Letectvo také chtělo, ale nežádalo to přímo v podkladech, dolet asi 2 000 mil (3 200 km) a maximální rychlost do 250 mil/h 400 km/h). Americké letectvo se v té době pokoušelo podobnými stroji posílit své základny na Havajských ostrovech, v Panamě a na Aljašce. Definitivní rozhodnutí o výběru mělo padnout na Wright Field v Daytonu ve státě Ohio. Do soutěže se kromě Boeingu přihlásili i stroje, i firmy Douglas a Martin, šlo o typy Douglas DB-1 a Martin Model 146.



Boeing XB-17 (Model 299) po havárii, 30. říjen 1935
Prototyp Boeingu B-17, byl označen jako Model 299 a firma ho postavila na vlastní náklady. Na jeho vytvoření se podílel konstrukční tým vedeným E. Gifford Emerym a Edwardem Curtisem Wellsem. Nový typ v sobě skombinoval vlastnosti experimentálního bombardovacího stroje Boeing XB-15 a dopravního Boeing 247. B-17 mohl nést 2 200 kg umístěných v pumovnici za kabinou. Jeho obranu tvořilo původně 5 0.30 "(7,7 mm) kulometů. Poháněly ho hvězdicové motory Pratt & Whitney R-1690, každý o výkonu 750 ks (600 kW) s optimálním výkonem v 7 000 stopách (2 100 m). První let prototypu se uskutečnil 28. červenec a 1935. 20. srpen a prototyp přeletěl ze svého domovského letiště v Seattlu na Wright Field za 9 hodin a 3 minuty, s průměrnou rychlostí 378 km/h, což bylo podstatně více než jeho konkurenti. Armáda byla výkony nového stroje natolik nadšená, že objednala 65 strojů ještě před ukončením soutěže. Jejich názor se však rychle změnil po havárii stroje 30. října, při níž zahynuli dva zkušebení piloti. Letectvo následně svou předešlou objednávku zrušilo a požádalo o výrobu 133 strojů Douglas B-18 Bolo.

Boeing YB-17 během leta, 1937
17. ledna 1936 však letectvo přece jen požádalo o zkušební sérii 13 strojů YB-17, na kterých byly kromě mnoha podstatných změn v konstrukci instalované i výkonnější motory Wright R-1820-39 Cyclone. Těchto 13 strojů bylo postupně zavedených do zkušebního provozu. 12 z nich v Langley Field ve Virginii a jeden na Wright Field.
14. vyrobený YB-17 (výrobního čísla 37-369), který byl původně postaven pro pozemní testy pevnosti draku, byl později upraven a byly do něj instalovány turbokompresory. První let tohoto upraveného stroje se uskutečnil, kvůli problémům s jejich instalací, až 29. dubna 1938. Modifikace na tomto prototypu stály firmu Boeing 100 000 dolarů a pokračovaly až do roku 1939, kdy byly s konečnou platností ukončeny. Upravený stroj měl větší dostup a dolet. Stroj byl předán armádě 31. ledna 1939 a byl označen jako B-17A. Byla to první operačně nasazená varianta stroje B-17.Během následující války bylo vytvořeno několik další variant po verzi G.

Stavebnice je opravdu velmi kvalitní, když řeknu že jsme s Jirkou začali ráno v 10.00 stavět a v 16.00 jsme i s oběd-pauzou jeli natěšení na letiště k prvnímu záletu. Sice jsme čekali až se uklidní docela dost velký vítr ale stálo to za to B-17 se vzneslo jako po másle a následně pohodově brázdilo oblohu. Někdo z přihlížejících to nazval pokojným větroněm. I přistání bylo díky nízkému těžišti a širokému rozchodu kol bez problémů. Už se těšíme na další létání. Brzy zde dáme i film. Roman Exner.

Ukázkové letové video je zatím ze serveru bananahobby.com. Již brzy sem ale dodáme vlastní letový film.