Akce roku 2017

1.1.2017 Novoroční polétání

8.4.2017 Otevírání nebe

6.5.2017 Ústecká elektra, soutěž RCEN

13.5.2017 Polétání s jety

26.-28.5. EAC Czech 2017

3.6.2017 Letecký den

10.6.2017 Copter Day

17.6.2017 Elektromaketářská 2017

24.6.2017 Festival raket

19.8.2017 RCEV - soutěž elektrovětroňů

20.8.2017 F5J - soutěž elektrovětroňů

23.9.2017 Všeobecný modelářský letecký víkend - BURZA

30.9.2017 Polétání s jety

7.10.2017 Drakiáda

14.10.2017 RCEV - soutěž elektrovětroňů

Důležité odkazy

Pojištění ...pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem modelů

Modelpark ...facebooková stránka klubu

Stoupák ...web věnovaný větroňářské technice

RC mania ...modelářské internetové fórum

Kolman ...web Libora Kolmana z Teplic - spousta zajímavostí o modelařině

modelbazar.cz ...nabídky a poptávky modelů letadel, aut, vrtulníků, aj.

LS model ...stránky Leoše Svobody, výrobce špičkových větroňů

Hobbyking ...mezinárodní obchod s modelářskými potřebami

Modelářství Teplice ...obchod s modelářskými potřebami v Teplicích

VR technik ...obchod s modelářskými potřebami v Ústí nad Labem

MK Chlumec ...původní webové stránky našeho klubu

Svaz modelářů ...svaz modelářů české republiky

RC klub-ul ...web RC Klubu Ústí nad Labem


Fiat G 55 Centauro

Toto letadlo stavěl můj kamarád Karel Mojžíš z Děčína. Umělec a kouzelník stavby z materiálu extrudovaného polystyrenu. Maketa která má rozpětí skoro dva metry je důkazem že tento materiál se hodí i na takové rozměry.


Nejdříve popis originalu !!!
O italském letectvu tady toho moc známo není ,ale i oni měli svá skvělá letadla.Jmenujme např. dvouplošník Fiat CR 32,který se osvědčil ve Španělské občanské válce.Dále bych mohl uvést celkem slušné stíhačky Macchi MC 200 „SAETTA“ nebo Macchi MC 202 FOLGORE.Tyto stroje bojovali spíš v severní Africe a doprovázeli bombardéry nad ostrov Malta ve Středomoří.
Jak už víme Itálie kapitulovala v září 1943.V té době si stačil zabojovat letoun o kterém chci něco říct.

Jmenoval se Fiat G 55 „Centauro“ -Kentaur

Strůjce tohoto vynikajicího italského stroje se byl ing.Giuseppe Gabrielli,který tento stroj navrhl.První prototyp vzlétl 30.4. 1942.Italové byli na štíru s motory a proto licenčně vyráběli německé motory Daimler –Benz ,které jak známo se montovali do messerschmidtů.Fiat G 55 měl licenční motor DB 605 A-1,licenčně vyráběného Italy pod označením R.A.1050 RC 58 ,tento motor měl výkon 1475 koní.

Na jaře roku 1943 byla hotova série 12 letadel G 55 0,které se porovnávaly sněmeckými stroji Me 109 a Focke Wulf 190 verze A.Skoro ve všech letových parametrech německé stíhačky předčily. Mimochodem devět z těchto strojů verze 0 bylo odesláno k bojovým jednotkám.

Od června roku 1943 začaly z továrny přicházet první Fiaty G 55/1 .Verze „jedna“ měla mimořádně silnou výzbroj .Považte sami,kanon ráže 20mm v ose vrtule se zásobou 250 nábojů,dále pak 2 krát kanon v křídlech se zásobou 200 nábojů na zbraně a na hřbetě nad motorem měl ještě dvojici kulometů ráže 12.7 mm se zásobou 300nábojů na zbraně.
Takže to byla úžasná palebná síla.

Když v září roku 1943 Itálie kapitulovala stačila továrna Fiat dodat zhruba 30 letadel,kolik strojů se dostalo k bojovým jednotkám to nevím,ale některé stroje bránily Řím před spojeneckými nálety.Většina G 55 však zůstala na severu Itálie ,kde jak víme měl Mussolini svoji malou republiku pod dohledem Němců.Tam se tyto letadla zapojily v rámci ANR(Aviazione Nazionale Repubblicane-vzdušné síly Mussoliniho republiky),do bojů proti spojeneckým bombardérům.

Němcům se stroj zamlouval a proto zadali výrobu 500 kusů,z nichž 200 G 55 verze 11, což měla být verze ,kde by kulomety nad motorem byly nahrazeny dalšími dvěma kanony MG 151 ráže 20 mm,tím pádem jestli dobře počítám tak tento stroj by nesl výhradně kanonovou výzbroj a to 5 kanonu ráže 20mm.Část těchto modifikovaných G 55 měla jít i Mussolinimu ANR.Tato výhradně kanonová verze se však nestavěla.

Fiaty chránily průmyslovou oblast nad severní Itálií proti spojeneckým bombardérům.
Dne 25.4.1944 byla továrna FIAT zasažena spojeneckým bombardováním a výroba letadel se musela rozptýlit a proto němci rozhodli výrobu zastavit .Opotřebované a zničené Fiaty nahrazovali svými Me 109 verze G a K.

Přeživší stroje sloužily po válce jak v Itálii tak např. myslím i v Argentině.


Technický popis

Pohon: řadový motor Fiat RA-1050 RC-58
Maximální rychlost630 km/
Dostup12 750 m
Dolet1 200 km

Výzbroj: tři kanóny ráže 20 mm, dva kulomety ráže 12,70 mm a až 320 kg pum nesených pod křídly.



Ale co o svém modelu píše sám Karel ??

Fiat G 55 Centauro v kamufláži 2 Gruppo,2 squadriglia A.N.R.,Cascina di Vaga Maggio 1944
Zatím největší kousek,co jsem postavil...Fiat G 55 Centauro v kamufláži 2 Gruppo,2 squadriglia A.N.R.,Cascina di Vaga Maggio 1944
Chtěl jsem něco většího,neokoukaného, se zatahovákem na 7,4 kg,co se mi válel doma...Na netu jsem si vygooglil třípohledovou monografii,sehnal pár podkladů,spíchl šablony a zalezl do sklepa....Výřezy jsem sestavoval doma v obýváku a někdy si i připadal,že křídlo se stalo dalším členem naší čtyřčlenné rodiny...hotové surfařské prkno...
Ovládané jsou K,V,S,K a zadní kolečko,po záletu se rozhodnu,zda dodělat klapky,či ne..

Už jsem se chystal k nákupu pilota,když přišla starší dcera a dala mi Kena...že si s ním už nehraje,tak ať ho tam dám...manželka mi na něj spíchla mundur se záchrannou vestou,kuklu jsem mu napatlal na hlavu tmelem Bufill,obrousil do tvaru a dodělal jsem i brýle...no a už to vypadá jako pilot...

V příštím týdnu se chystám na zálet u kolegů v Suché u Modlan na jejich přepychovém letišti....
Tak doufám,že to poletí a nepovezu to v igelitce.... Karel.

Výrobce:home made Rozpětí:1950 mm Motor:Turnigy 4260
Kategorie:Maketa Délka:1560 mm Vrtule:EMP 16x10E nebo třílist
Pohon:Elektro motor Hmotnost:3150 g Serva:2x HXT 900,2XHextronik MG 14 Metal
Materiál: Polystyren + balza Plocha křídla: Neuvedeno Elektronika: Regl 65A,Spektrum 2,4ghz
Plošné zatížení: Neuvedeno
Baterie: 6.čl lipo 3000 mAh

No řekněte není to krásné éro. Doufám že ho Karel bude zalétávat u nás na letišti v Suché

A k avizovanému zalétnutí již došlo. No musím konstatovat, že jsem koukal. letadlo šlo do vzduchu snad po pěti metrech a skoro bez trimování létalo jak dlouho zalétnuté. Bez motoru plachtí jako kluzák a s plným plynem si to sviští do oblak jako stíhačka, kterou v reálu bylo. Je vidět že rozpětí kolem 2 metrů světší i takovému materiálu jako je extrudovaný polystyren. Váha na rozpětí nízká a tuhost dostatečná. Karle gratulujeme.

Tady je letové video